Alles zit mee op de fiets!

Het is een jaarlijkse mijlpaal: de eerste keer dat de fietsverlichting ’s morgens en ’s avonds terug aan moet. Daarna gaat het weer alleen maar achteruit. Eerst wind en regen, daarna kou, sneeuw en ijs. Te nat, te koud, te donker. Wintervrees wordt meer dan één fietser fataal. En dus gaat de fiets in zijn hok. Ook ik had lange tijd mijn twijfels, maar dankzij de juiste accessoires heb ik me helemaal met de winter weten te verzoenen. Zo goed zelfs dat ik oprecht van slecht weer kan genieten. Mijn benen optrekken terwijl mijn fiets door een diepe plas bolt, schenkt me dezelfde opwinding waarmee ik als kind in diepe plassen sprong. Een door regendruppels verduisterde waterwereld kan zich schilderachtig mooi laten zien in dreigende, donkergrijze wolken, spiegelende plassen en indrukwekkende fonteinen die van onder voorbijrazende autobanden opstijgen. En dan is er nog die geur van verse regen… Heerlijk. Klinkt ietwat gestoord misschien, maar sinds ik weet welke plunje ik voor welk weer moet aantrekken, kom ik droger aan op het werk dan zij die de wagen in de straat parkeerden en het laatste stukje door de regen moesten rennen. Eigenlijk rest er alleen nog een psychologische drempel: naar buiten, en vertrekken!

IN HET DONKER

  • Fietsverlichting wordt vaak in twee categorieën ingedeeld: lampjes waarmee je gezien wordt, en lampjes waarmee je ook zelf kunt zien. Die laatste zijn niet goedkoop, maar ze bieden je wel de zekerheid dat je overal kunt fietsen – ook langs een aangenamere route waarlangs misschien minder straatverlichting staat. USB-oplaadbare fietsverlichting biedt het meeste comfort. 
 
  • Fluovestjes zijn niet populair. Logisch, ze zijn spuuglelijk. Het kan ook subtieler, door bijvoorbeeld een reflecterende rugzakovertrek te gebruiken, of reflecterende banden aan knieën of enkels te bevestigen. Die vallen door de draaiende beweging trouwens beter op. Dankzij de wereldwijde fietsgekte duiken er hier en daar ook modieuze reflectievestjes op.

TRANSPORT MET DE FIETS

Basistips fietskoerier Sander (Cargo-Vélo) 
 
  • De fietstas is je belangrijkste uitrusting. Durf daarin te investeren. De meerkost vertaalt zich in jarenlang comfort. De betere fietstassen, genre Ortlieb of Vaude, zijn gemaakt uit een stevig, rubberachtig en waterdicht materiaal, vergelijkbaar met een vrachtwagenzeil. Kies een fietstas die je in één beweging met een haakje op de bagagedrager klikt. Dan kan de tas in de winkel of op het werk mee naar binnen.
 
  • Er bestaan (koerier)rugzakken die speciaal voor fietsers zijn ontwikkeld. Ze zijn waterdicht, ijzersterk, zitten comfortabel op de rug en hebben een aangepaste vorm om binnenin zo veel mogelijk te kunnen stapelen. Stop bij het laden het grootste gewicht bovenaan, het lichtste onderaan – omgekeerd dus ten opzichte van een rugzak die je laadt om mee te wandelen. Zo spaar je tijdens het fietsen je onderrug.
 
  • Fietsmanden heb je in alle vormen en kleuren. Gemaakt uit stevig riet, hout, metaal of plastiek. Sommige manden haal je in een handomdraai van het stuur, waarna ze als een draagmand mee naar binnen kunnen.
 
  • De meeste fietsen beschikken alleen over een achterdrager, maar ook boven je voorwiel kan je dingen vervoeren. Op de voordrager past een rieten mand, plastic bak, houten krat of monteer je grotere objecten met bijvoorbeeld een spanriem.
 
  • Voor breekbaar transport is je eigen lichaam de beste schokdemper. Een taart of glazen vervoer je het veiligst in een rugzak. Op de slechtste stukken kan je rechtstaan uit het zadel om de inhoud van je rugzak zo ver mogelijk van het getril te houden.

BIJ NAT WEER

  • Ideale regenkledij, die je gewoon over je dagelijkse kledij draagt, is waterdicht tot op de naden, maar tegelijk zweetdoorlatend om je eigen moessons onder controle te houden.
 
  • Een regenpet of –hoed houdt de regendruppels behoorlijk goed uit je gezicht. Met een hoofddeksel blijft je gezichtsveld ook breder dan met een regenkap over je hoofd.
 
  • Waterdichte sokken beschermen je zowel tegen natte als koude voeten.
 
  • De meeste stadsfietsen zijn voorzien van spatborden en een kettingkast die het vuil en de regen die langs onder komen, tegenhouden.

BIJ KOUD WEER

Het geheim van fietsen in de winter is je te kleden in meerdere laagjes die je aan en uit kunt trekken naarmate het kwik schommelt. Wie het warm wil hebben, hoeft zich dus niet per se veel dikker te gaan kleden.
 
  • Op de koudste dagen draag ik een onderlaagje van aansluitend thermisch ondergoed, van mijn achterwerk tot aan mijn enkels, en van navel tot pols. Daarboven draag ik mijn dagelijkse kledij. En aan de buitenkant zit een dunne, maar wind- en waterdichte jas, waardoor de warmte niet uit mijn kleren wegspoelt, en ook de regen me niet deert.
 
  • Warmte op je hoofd vasthouden is een makkie dankzij oorwarmers, hoofdbanden, mutsen en sjaals.
 
  • Handschoenen kunnen je wintervingers besparen. De stof en stijl doen er niet heel veel toe: uit leder, synthetisch of wol, met zachte binnenvoering of niet, modieus of sportief, het kan allemaal, zolang wind en regen er maar niet zomaar doorheen komen. Test ze uit.
Bike to Work is het fietsmotivatieprogramma van de Fietsersbond