Bike to Work

1.300 werknemers fietsen 8 keer de wereld rond

1.300 werknemers in 340 teams uit 62 bedrijven sprongen van 3 tot 31 mei op de fiets tijdens de Bike to Work Spring Challenge. Samen fietsten ze een stevige 331.827,54 kilometer bij elkaar, ondanks het druilerige weer en de corona-beperkingen. Ze spaarden zo 58 ton CO² uit. Bike to Work, het fietsmotivatie-programma van de Fietsersbond, en Bosch eBike Systems, hoofdsponsor van de Spring Challenge, blikken tevreden terug. De Spring Challenge is de grootste fietschallenge voor bedrijventeams in België.

1.300 fietscollega’s met 493 nieuwe woon-werk fietsers

1.300 fietscollega’s in 340 teams uit 62 bedrijven daagden elkaar tijdens de Spring Challenge uit om zo vaak mogelijk te fietsen door weer en wind. Elk team ging de uitdaging aan om 25%, 50%, 75% of 100% van de wedstrijddagen een fietsrit te maken. De teams die hierin slaagden, maakten kans op mooie prijzen aan de eindmeet en tijdens ludieke weekopdrachten.

Geroutineerde woon-werkfietsers trokken niet minder dan 493 nieuwe collega’s mee op de fiets. Elk team met een nieuwe deelnemer deed ook mee in het Nieuwelingen klassement. Onderweg staken de teams elkaar een hart onder de riem: ze deelden tips om te blijven trappen, nomineerden hun fietshelden, maakten samen met hun team een gekke foto, …

Pfizer Manufacturing Belgium spande de kroon wat betreft het aantal deelnemers met 54 teams en 217 deelnemers.

Samen door weer en wind

De Spring Challenge creëerde een samenhorigheidsgevoel dat deugd deed tijdens de druilerige meimaand en na de lockdowns. Dankzij hun teamspirit fietsten de 1.300 deelnemers samen maar liefst 331.827,54 km, goed voor 8 keer de aarde rond en een CO²-reductie van 58 ton.

"Ondanks het slechte weer hebben we toch dag na dag de energie bij elkaar gevonden om door te gaan. Niet alleen zijn onze sportieve gevoelens weer aangewakkerd maar samen (en toch apart) fietsen heeft onze band in deze coronatijden alleen maar versterkt en hoe leuk is het om dat dan nog eens bekroond te zien met prijzen dus in naam van ons Hi5-team zeg ik aan het team van Bike To Work. Bedankt om ons allen zo verbonden met elkaar op de fiets te krijgen!”
Isolde Aelterman, team Hi5 BASF Innovation Center Gent

"De fiets komt naar voor als één van de grote winnaars van de crisis, want het heeft aan relevantie gewonnen tijdens deze coronatijden. Fietsen en eBikes dragen bij aan een gezonde mobiliteit voor iedereen! Als hoofdsponsor van de Spring Challenge van Bike To Work zijn we enorm fier om te zien hoeveel deelnemers samen hebben gefietst in deze tijden!'”
Vineeta Diels, Marketing Communication Manager Bosch eBike Systems Benelux

De winnende teams

De winnende teams behaalden niet enkel hun fietsambitie, maar gaven het meest correcte antwoord op de schiftingsvraag: ‘Hoeveel km fietsen alle deelnemers aan de Spring Challenge samen?’.

Bosch eBike systems maakte het mogelijk om de winnaars van de Spring Challenge te bekronen met prachtige prijzen. Prijzenpartners Lezyne, AGU en LIDL maakten de prijzenkast volledig.

Winnaars algemeen klassement

Categorie Team Bedrijf Prijs
100% De bikers De Kindervriend Weekendje Wenen met de nachttrein voor 2 personen (per teamlid)
75% Parenterals Janssen Parmaceutica NV Weekendje weg in een luxehotel voor 2 personen (per teamlid)
50% G-force 1 Heilig Hart Ziekenhuis Mol Kwaliteitsvolle AGU fietskledij t.w.v. €250 (per teamlid)
25% Plantrekkers Danone Lezyne fietsaccessoires t.w.v €100 (per teamlid)

Winnaars nieuwelingen klassement

Categorie Team Bedrijf Prijs
100% The small Wolf Pack Lidl Belgium & Luxembourg

Weekendje Parijs met de Thalys voor 2 personen (per teamlid)

75% QO Velo’s Pfizer Manufacturing Belgium nv Weekendje weg in een luxehotel voor 2 personen (per teamlid)
50% G-force 2 Heilig Hart Ziekenhuis Mol Kwaliteitsvolle AGU fietskledij t.w.v. €250 (per teamlid)
25% Sociaal Beleid On The Go! Stad Mechelen Lezyne fietsaccessoires t.w.v €100 (per teamlid)

Top 10 deelnemende werkgevers volgens het aantal deelnemende teams

1 Pfizer Manufacturing Belgium nv 54
2 Bnp Paribas Fortis 26
3 Infrabel 18
4 Lidl Belgium & Luxembourg 17
5 De Kindervriend 16
6 Danone 16
7 Gza 15
8 az Sint-Blasius 13
9 Stad & Ocmw Sint-Niklaas 12
10 Heilig Hartziekenhuis Mol 12
/sites/default/files/2021-09/VerknooptnaarhetWerkBordjeKLaar.jpg

De campagne 'Verknoopt naar het werk' toont recreatieve fietsers dat ze via het fietsnetwerk ook vlot tot op het werk kunnen geraken. Deze sensibiliserings­actie loopt in Antwerpen, Leuven, Brugge en Knokke-Heist, de steden van het wereldkampioenschap wielrennen.